lördag 4 juli 2009

Klimatsmart, javisst

En gammal syndare kryper till korset. Måste nog erkänna att mitt anspråkslösa liv inte är så anspråkslöst när vi talar om klimatpåverkan. Nog för att jag har tänkt mycket på miljön och dessutom oroat mig för den men det är just det, jag har "tänkt". Tänka är bra men handla är bättre. Då menar jag förstås inte handla i bemärkelsen konsumera som verkar vara det enda vi stackars människor är intresserade av nu för tiden.

Nu är det färdigtänkt. Undertecknad har köpt en tomt, en jungfrulig liten plätt mitt i skåne täckt av den vackraste ekskog. Här ska mitt lilla utopia ligga, allt som händer där och allt som byggs ska vara genomtänkt i minsta detalj utifrån miljöhänsyn. Jag kan nog utan tvivel säga att detta är det häftigaste jag har gjort i mitt liv och jag har gjort mycket!

Jag vet inte heller riktigt hur jag ska genomföra detta lilla livsprojekt eftersom jag inte är en rik man, dessutom ensamstående ( vackra modiga kvinnor se hit! ). Jag litar på försynen och eventuell sponsring. Det viktigaste är inte bara att det ska bli klimatsmart utan det ska bli jäkligt snyggt också. Det kanske är det svåraste. Hur snygg är en solpanel, eller ett vindkraftverk för den delen? Hur bygger man för att inte förstöra den underbara ekskogen?

Som ni förstår har jag mycket att tänka på. Jag när också en stilla förhoppning att denna blogg kan attrahera några besökare som kan bidra med kreativa idéer.

Nej! nu ska jag ta en öl och sätta mig och fortsätta tänka klimatsmart.

2 kommentarer:

  1. En underbar idé gode facebookvän! Skåne är bara underbart! Jag har varit i sydöstra Skåne en gång och det bet sej fast i hjärtat med en gång!

    Så visst har du gjort ett bra val av ställe där du ska ha ditt utopia =D

    Kolla med mindre miljöföretag om dom vill sponsra med något, du blir ju levande reklam för dom, resten av livet, eller hur! Marknadsför din idé! Man kan lyckas med allt, bara man ger sej sjutton på det, eller hur? Så länge man är öppen själv för olika lösningar vill säga!
    Lycka till! / Marie

    SvaraRadera
  2. Tack för rådet! Så tänker jag också! Håller på och jobbar med att återvinna gammalt virke nu.

    Ha det gott kära Marie! :)

    SvaraRadera