fredag 10 juli 2009

Dags att börja prata!

Nyheterna slog på stort om att ungdomsarbetslöseten är större än nånsin. Big news!. Icke ett viktigt förslag om vad ska göras. Samtidigt visar det sig att Kronofogden får mer och mer ärenden angående unga. Vilket märkligt sammanträffande.
Jag är inte speciellt förtjust i kronofogden, som deras namn antyder är dom statens viktigaste instrument för att hålla oss på banan. Med en liten betalningsanmärkning kan dom sabotera ett helt liv.
Du får inte låna pengar, du får ingen bostad, du får inte telefon, du får inte hyra bil, du får inget bankkort, du kan knappt leva överhuvudtaget. Detta gäller i tre, jag säger tre år.
Jag hade hellre tagit ett fängelsestraff än detta. Du är dömnd utan rättegång till ett omöjligt liv.
Jag tror att detta är vad som händer ungdomar i sverige idag, ett vansinnigt straff som hindrar dig att leva.
Jag hamnade själv hamnat i denna cirkus för några år sen pga att A-kassan, det tar flera månader ( fyra var det sista jag hörde; ALFA-Kassan) på sig att betala ut ersättning. Sak samma om det är försäkringskassan, efter en månad är du ofta körd. Fodringsägare av alla slag vill ha betalt efter en månad.
Vi måste få bort denna dårskap ur samhället, det är ju faktikst så att vi är slavar under denna inhumana lag. Betalar vi inte inom en månad är vi rättslösa och outcasts i vårt underbara samhälle.
Tror ni kronofogden tat hänsyn till om det är självpåtagen skuld eller inte. Jag kan upplysa er om att alla skulder gäller för lika. Om jag t ex skulle skicka dig en faktura på, låt oss säga 100 000. så är det upp till dig att bevisa att den är fel. Det kallas omvänd bevisföring i ett rättssamhälle och är inte för de flesta rättsystem förenligt med lagen. Din enda changs för att få upprätttelse och inte hamna hos kronofogden är att stämma mig. Men då är det redan för sent för du har redan fått en betalningsanmärkning. För dom bryr sig inte om om kravet är giltigt eller ej. Det får rätten avgöra Och då är redan skadan skedd.

Tänk på alla unga människor som fått detta grymma straff utan rättegång, vad tror ni dom tycker om vårt fina samhälle? Inte undra på att dom blir kriminella, hur skulle dom annars få några inkomster?
Det är dag för förändring av systemet. I dagsläget tjänar mängder av inkassobolag miljarder på detta system. DET ÄR INTE OK! Det är oetiskt och förtryckande.

1 kommentar:

  1. Rent kriminella personer får bättre bemötande och möjlighet att resa sig än personer med dålig ekonomi.
    Det är mer traumatiskt skamfyllt att hamna i en ekonomisk svacka än att sitta i fängelse så jag förstår din tanke. Och jag delar den också.
    Om jag kunde välja mellan fängelse och att ha kronofogden efter mig så skulle jag välja fängelset.

    SvaraRadera