torsdag 5 juni 2014

Valfläsk och Bruna bönder!



Nu drar det ihop sig till val igen, knappt har krutröken lagt sig slaget om Europa förrän det rustas i stugorna för en drabbning om vem som ska ”styra” gamla Sverige. Ja styra och styra, förvalta är det väl mest frågan om, för inte styrs det väl så mycket från huvudstaden nu för tiden om man ska vara ärlig.
Det är i regel helt andra krafter som håller i taktpinnen när det kommer till de stora frågorna. De ekonomiska frågorna.  Dessa makthavare kan vi inte välja och de väljer oftast att hålla sig diskret i bakgrunden. Ibland ser vi en skymt av dem  när de åker limousine till något viktigt möte som tex. Det nyligen hållna Bilderbergmötet i Köpenhamn. Dit är sällan våra politiker inbjudna utom när makthavarna vill ta sig en titt på dem och ge dem direktiv i någon global ekonomisk fråga. Den ende av våra politiker som är där titt som tätt är Carl Bildt men han är ju också en av deras gullgossar som de brukar belöna med en del prestigefyllda internationella uppdrag.
Så nu när det ska hållas val så får vi hålla till goda med att tvista om mer provinsiella problem. Jobb och utbildning är ju som alltid vinnare i en valrörelse, men i år kan det även bli lite säkerhetspolitik som omväxling. Som tur är har vi ju även en hoper rasister som sitter och hukar sig i stugorna som vi kan röka ut och ruska om. Ja det ser ju ut som vi skulle få till en valrörelse som passar media den här gången också.
Tyvärr blir det väl ingen större skillnad på debatten och budskapen från tidigare valrörelser. Är det någon som känner igen? Mer jobb! Jobb åt alla! Heltid åt alla! Eller, Mer betyg i skolan! Färre betyg i skolan! Fler Lärare i skolan! Mer pengar till skolan!.  I år får vi nog också, Mer pengar till Försvaret! Mindre pengar till Försvaret och kanske Vi borde ansluta oss till Nato! från Folkpartiet. Från mitt eget lilla parti  ( som inte är så litet längre) kommer det nog en Mer skatt på drivmedel! En alltid lika populär gammal goding annars lär vi väl haka på i de andra glada tillropen.
För att krydda anrättningen lär vi få en hel del hetsiga tv –sända debatter om feminism och invandring, det finns många mediavana pseudo kändisar som mer än gärna pucklar på varandra i rampljuset i boxningslika ronder.
Man kan inte säga annat än att en valrörelse har ett stort underhållningsvärde.
Själv får jag nöja mig med att kandidera i kommunalvalet, en plats i fullmäktige är inte så illa. Speciellt inte i en så rolig kommun som Hörby. Men vad ska jag kämpa för? När jag förskräckt tittar på Socialförvaltningens budget frågar jag mig om det överhuvudtaget är möjligt att prata om andra frågor i den kommande valrörelsen. Vad ska jag säga till väljaren? Oroa dig inte vi ska fixa underskottet på 40 miljoner om du bara röstar på oss.
Nej det vore ju att förringa väljarens intelligens att påstå något sådant. Man kanske skulle prova med att säga sanningen även om det kostar lättköpta röster? Jag har inte en jäkla aning i nuläget hur underskottet i budgeten ska bemötas och det av den enkla anledningen att jag har inte en aning om vad som gått fel i hela den komplicerade process som en offentlig budget är.  Vad jag däremot skulle kunna lova är att om ni röstar på mig och mitt parti så ska jag se till att en oberoende haveriutredning tillsätts för att ta reda på hur detta kan inträffa, det är ju inte första gången det händer, det är bara allvarligare denna gång. Vi gör ju tydligen om samma misstag gång på gång.
Jag vet att många säger nej, inte en utredning igen men har det någon gång behövts så är det nu. Besparingsivern har ju redan satt igång inom förvaltningen på ett som vanligt panikartat sätt och här talar vi inte om den berömda osthyveln utan här svingas storyxan i blindo.
Nej nu får det räcka med dumheter för idag.

Filip

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar